SYGNALIŚCI
Procedura zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych w Biurze Rachunkowym Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.
§ 1 Postanowienia ogólne
- Proces przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych jest jednym z kluczowych elementów prawidłowego i bezpiecznego zarządzania organizacją. Celem wprowadzenia Procedury zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, jest zapewnienie ochrony osobom zgłaszającym naruszenia prawa oraz zapewnienie efektywności ich wykrywania i podejmowania działań w celu ich eliminowania.
- Wdrożony w Biurze Rachunkowym Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k. proces przyjmowania zgłoszeń, umożliwia wszystkim Zgłaszającym/Sygnalistom dokonywanie zgłoszeń za pośrednictwem niezależnych kanałów komunikacji, w sposób zapewniający ochronę przed działaniami o charakterze represyjnym, dyskryminującym lub innego rodzaju niesprawiedliwego traktowania, mogącego być następstwem zgłoszenia.
- Dokonując zgłoszenia należy dochować należytej staranności, zarówno w zakresie posiadanej przez siebie wiedzy, jak i dowodów danego naruszenia. Zgłaszający udzielający nieprawdziwej informacji, podający celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje, nie podlegają ochronie przewidzianej w Procedurze.
- Niniejsza Procedura powstała po konsultacjach z przedstawicielem pracowników Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.
- Procedura przechowywana jest w wersji papierowej w biurze oraz w wersji elektronicznej na dysku.
- Niniejszej Procedury nie stosuje się do informacji objętych:
- przepisami o ochronie informacji niejawnych oraz innych informacji, które nie podlegają ujawnieniu z mocy przepisów prawa powszechnie obowiązującego ze względów bezpieczeństwa publicznego;
- tajemnicą zawodową zawodów prawniczych;
- tajemnicą narady sędziowskiej;
- postępowaniem karnym - w zakresie tajemnicy postępowania przygotowawczego oraz tajemnicy rozprawy sądowej prowadzonej z wyłączeniem jawności.
§ 2 Definicje
Użyte w Procedurze zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych terminy oznaczają:
- Działanie następcze - działanie podjęte przez Biuro Rachunkowe Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k., w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia. W szczególności są to:
- postępowanie wyjaśniające,
- wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego,
- wniesienie oskarżenia,
- działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub
- zamknięcie wewnętrznej procedury zgłaszania naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych;
- Działanie odwetowe - bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę zgłaszającemu, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście;
- Informacja o naruszeniu prawa - informacja, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Podmiocie prawnym, gdzie zgłaszający będzie pracował, pracuje lub pracował lub informacje dotyczące próby ukrycia tego naruszenia;
- Informacja zwrotna - przekazanie zgłaszającemu informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań;
- Kontekst związany z pracą – obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w Podmiocie prawnym, na rzecz tego podmiotu w ramach, których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia działań odwetowych;
- Komisja ds. naruszeń wewnętrznych – bezstronna, wewnętrzna jednostka, wyznaczona w Podmiocie prawnym do przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i uprawniona do podejmowania działań następczych;
- Organ publiczny – organ inny niż Rzecznik Praw Obywatelskich, tj.:
- naczelne i centralne organy administracji rządowej,
- terenowe organy administracji rządowej,
- organy jednostek samorządu terytorialnego,
- inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publiczne;
- Osoba, której dotyczy zgłoszenie - osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazana w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana;
- Osoba pomagająca w dokonaniu zgłoszenia – osoba fizyczna, która pomaga zgłaszającemu w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym w kontekście związanym z pracą i której pomoc nie powinna zostać ujawniona;
- Osoba powiązana ze zgłaszającym — należy przez to rozumieć osobę fizyczną, która może doświadczyć działań odwetowych w kontekście związanym z pracą, w tym współpracownika, członka rodziny zgłaszającego lub świadka;
- Podmiot prawny – Biuro Rachunkowe Podatnik P&K Cieszkowscy sp.k., ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej 6/74, 30-644 Kraków, NIP: 679-309-70-02, zwane także „biuro”;
- Procedura – niniejsza Procedura zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych obowiązująca w Biurze Rachunkowym Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.,
- System i-sygnalista – elektroniczny system do zgłaszania naruszeń prawa o charakterze wewnętrznym, z możliwością dokonania zgłoszenia anonimowego oraz nieanonimowego, dostępny pod adresem: https://brpodatnik.i-sygnalista.pl/;
- Ujawnienie publiczne – podanie informacji o naruszeniu prawa do wiadomości publicznej;
- Ustawa – Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz.U. 2024 poz. 928);
- Zgłoszenie wewnętrzne - pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa (Podmiotowi prawnemu);
- Zgłoszenie zewnętrzne - ustne lub pisemne przekazanie informacji o naruszeniu prawa Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu;
- Postępowanie prawne – postępowanie toczące się na podstawie:
- przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
- regulacji wewnętrznych wydanych w wykonaniu przepisów prawa powszechnie obowiązującego,
- przepisów karnych,
- przepisów cywilnych,
- przepisów dyscyplinarnych,
- antymobbingowe,
- naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
- Zgłaszający/Sygnalista — osoba fizyczna, która zgłasza lub ujawnia publicznie informacje o naruszeniu prawa, uzyskane w kontekście związanym z pracą, w tym:
- pracownik,
- pracownik tymczasowy,
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej,
- przedsiębiorca,
- prokurent,
- akcjonariusz lub wspólnik,
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej,
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy,
- stażysta,
- wolontariusz,
- praktykant,
- osoba fizyczna przed nawiązaniem stosunku pracy (w trakcie rekrutacji lub negocjacji) lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji albo dostarczania towarów, lub gdy taki stosunek już ustał;
- Naruszenie prawa - należy przez to rozumieć działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa.
§ 3 Procedura zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa
- Podmiot prawny ustala niniejszą Procedurę zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych, zwaną dalej Procedurą.
- Procedura zostaje podana do wiadomości osób wykonujących pracę na rzecz Podmiotu prawnego, na 7 dni przed jej wejściem w życie.
- Procedura udostępniana jest na dysku sieciowym biura oraz w siedzibie biura.
- Przekazanie informacji o Procedurze osobie ubiegającej się o wykonywanie pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, dokonuje się wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. Stosowaną formą przekazania Procedury jest jej udostępnienie w ogłoszeniu jako adresu URL do strony biuro-podatnik.pl.
- Procedura publikowana jest na stronie biuro-podatnik.pl celem umożliwienia zapoznania się z nią przez wykonawców i inne osoby uprawnione do zgłaszania wewnętrznych naruszeń prawa.
- Biuro Rachunkowe Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k. informuje swoich pracowników i współpracowników o wejściu w życie Procedury oraz o jej ewentualnych zmianach.
- Przegląd Procedury wykonywany jest systematycznie, nie rzadziej jednak niż raz do roku.
- Wdrożenie Procedury następuje w drodze uchwały Wspólników Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.
§ 4 Dokonywanie zgłoszeń
- Osobą uprawnioną do dokonywania zgłoszeń jest Zgłaszający/Sygnalista.
- Zapewnia się dokonywanie zgłoszeń poprzez elektroniczny system, dostępny pod adresem: https://brpodatnik.i-sygnalista.pl – w formie anonimowej lub nieanonimowej.
- Zgłoszenie powinno zawierać:
- datę zgłoszenia,
- przedmiot naruszenia,
- łączący rodzaj współpracy z Podmiotem prawnym,
- dane kontaktowe do przekazania informacji zwrotnej – adres e-mail lub adres korespondencyjny; w przypadku skorzystania ze zgłoszenia anonimowego za pośrednictwem systemu i-sygnalista nie istnieje konieczność podawania adresu kontaktowego, a śledzenie postępu w zakresie zgłoszenia możliwe jest za pośrednictwem systemu, poprzez indywidualny numer zgłoszenia,
- datę zaistnienia naruszenia i opis okoliczności naruszenia,
- wskazanie świadków, ewentualnych dowodów naruszenia – jeśli Sygnalista posiada takie informacje.
- Zgłoszone naruszenie, zgodnie z Ustawą, może dotyczyć wyłącznie dziedzin prawa w zakresie:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.
§ 5 Komisja ds. naruszeń wewnętrznych
- Komisja powołana jest w celu bezstronnego weryfikowania zgłoszonych naruszeń prawa oraz podejmowania działań następczych.
- Członkiem Komisji nie może być osoba, której dotyczy Zgłoszenie, osoba będąca bezpośrednim przełożonym Sygnalisty, którego dotyczy Zgłoszenie, ani osoba bezpośrednio podlegająca Sygnaliście, którego dotyczy Zgłoszenie - w przypadku, gdy Komisja posiada informacje na temat tożsamości Sygnalisty.
- Komisja może rozważyć zaangażowanie w postępowaniu wyjaśniającym przedstawicieli innych pracowników Podmiotu prawnego lub niezależnego konsultanta, o ile w ocenie Komisji wiedza i doświadczenie takich osób mogą być niezbędne w przyjęciu Zgłoszenia.
- W sytuacji, gdy w ocenie członka Komisji zaistnieją okoliczności, które mogą rzutować na jego bezstronność w weryfikacji Zgłoszenia, może on wyłączyć się z prac w prowadzonym postępowaniu wyjaśniającym lub zostać wyłączony przez innego członka Komisji.
- W przypadku, gdy zajdą okoliczności, o których mowa w ust. 2, 3 i 4 powyżej, jeden z członków Komisji może wyznaczyć innego pracownika Podmiotu prawnego na członka Komisji, na potrzeby przedmiotowego postępowania – powołanie nowego członka Komisji odbywa się na podstawie Uchwały Wspólników.
- Skład komisji może być uzależniony od przedmiotu sprawy oraz zakresu zgłoszenia, jednakże Wspólnicy Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k. powołują uchwałą członków Komisji wybranych na stałe.
- Komisja wybierana jest bezpośrednio przez Wspólników Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.
- Osoby wchodzące w skład Komisji ds. naruszeń wewnętrznych posiadają pisemne upoważnienie do wykonywania czynności, w tym przetwarzania danych osobowych oraz są pisemnie zobowiązane do zachowania poufności względem pozyskanych informacji i danych osobowych. Zobowiązanie do zachowania poufności istnieje także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
- Członkowie Komisji ds. naruszeń wewnętrznych powoływani są na podstawie fachowej wiedzy oraz umiejętności wypełnienia powierzonych zadań.
§6 Przyjmowanie zgłoszeń
- Przyjęcie zgłoszenia elektronicznego, dokonanego przez system i-sygnalista, następuje przez zewnętrzny, bezstronny podmiot prywatny, z którym Podmiot prawny zawarł umowę powierzenia przetwarzania danych osobowych.
- Wstępnego rozpatrzenia zgłoszenia pod kątem zgodności z zasadami niniejszego Regulaminu dokonuje bezstronny podmiot prywatny.
- Zgłoszenia przyjmowane są zarówno w formie anonimowej oraz jawnej (z uwzględnieniem danych Sygnalisty).
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia następuje w ciągu 7 dni, liczonych od momentu otrzymania zgłoszenia.
- W sytuacjach, gdy zgłoszenie w celu jego prawidłowego rozpoznania wymaga dodatkowych informacji, Komisja kontaktuje się z Sygnalistą, zgodnie z przyjętymi sposobami komunikacji. Ponadto, Komisja może wzywać do złożenia wyjaśnień, udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentów, wszystkie osoby, które mogą mieć jakąkolwiek wiedzę w zakresie zgłoszenia naruszenia. Wszystkie czynności dokonane przez osoby wezwane wymagają sporządzenia protokołu.
- Komisja może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w przypadku, gdy zgłoszenie jest bezzasadne, niewiarygodne lub niemożliwe do dalszego rozpoznania z racji na brak szczegółowych informacji, w tym w niektórych przypadkach, informacji o tożsamości Sygnalisty.
- Przed odstąpieniem od przeprowadzania postępowania wyjaśniającego Komisja podejmuje wszelkie dopuszczalne Procedurą czynności, w celu doprowadzenia do jego rozpoznania.
§ 7 Działania następcze
- Podmiot zewnętrzny, uprawniony do przyjmowania zgłoszeń za pośrednictwem systemu i-sygnalista, przekazuje Komisji ds. naruszeń otrzymane zgłoszenie, w celu podjęcia działań następczych i w imieniu Podmiotu prawnego prowadzi komunikację ze Zgłaszającym.
- Przy podejmowaniu działań następczych, Komisja ds. naruszeń wewnętrznych zachowuje należytą staranność, w celu zapewnienia bezstronnego, rzetelnego rozstrzygnięcia sprawy.
- Maksymalny termin na przekazanie Zgłaszającemu informacji zwrotnej, o podjętych działaniach następczych, wynosi 3 miesiące od momentu potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia lub w przypadku nieprzekazania potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, 3 miesiące od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia, chyba że zgłaszający nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
- O wyniku postępowania Komisja niezwłocznie informuje także:
- Wspólników Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.,
- pracownika, któremu zarzuca się dokonanie naruszenia, o dokonanym Zgłoszeniu oraz przeprowadzonej weryfikacji Zgłoszenia.
- W przypadku negatywnej weryfikacji zasadności Zgłoszenia i oddalenia podejrzeń w nim zawartych, Komisja także przekazuje Sygnaliście oraz pracownikowi, któremu zarzucano dokonanie naruszenia, informację o wynikach weryfikacji.
- Komisja ds. naruszeń wewnętrznych prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych, w ramach którego Administratorem danych osobowych wprowadzonych do rejestru jest Podmiot prawny. Wzór rejestru stanowi zał. nr 1 do niniejszej
- W rejestrze zgłoszeń wewnętrznych gromadzi się następujące dane:
- numer zgłoszenia,
- dane osobowe sygnalisty,
- adres do kontaktu,
- przedmiot naruszenia,
- datę dokonania zgłoszenia wewnętrznego,
- informację o podjętych działaniach następczych,
- datę zakończenia sprawy.
- Dane w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze lub po zakończenia postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
- Zapewnia się, aby realizacja niniejszej Procedury oraz prowadzenie postępowań wyjaśniających w związku z otrzymanym zgłoszeniem naruszenia prawa, zapewniały ochronę danych osobowych, poufność, w tym uniemożliwiały uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem, nieupoważnionym osobom. Ochrona poufności dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
- Podczas dokonywania działań następczych, Administrator zapewnia działania, mające na celu realizację zasady integralności danych, zapewnienia bezpieczeństwa fizycznego oraz elektronicznego, a także zapewnienie zasady rozliczalności. W tym celu stosuje się Politykę Bezpieczeństwa Danych Osobowych, wdrożoną w Podmiocie prawnym.
§ 8 Zgłoszenie zewnętrzne
- Zgłaszający może dokonać zgłoszenia zewnętrznego bez uprzedniego dokonania zgłoszenia wewnętrznego.
- Zgłoszenie zewnętrzne jest przyjmowane przez Rzecznika Praw Obywatelskich albo właściwy Organ Publiczny, za pośrednictwem kanałów komunikacyjnych, wskazanych na stronach www. oraz w Biuletynie Informacji Publicznej wyżej wymienionych podmiotów.
§ 9 Prawa i ochrona Zgłaszającego oraz osób zaangażowanych
- Dane osobowe Zgłaszającego pozwalające na ustalenie jego tożsamości oraz inne informacje, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość zgłaszającego nie podlegają ujawnieniu, chyba że zgłaszający wskaże inaczej i wyrazi zgodę na ujawnienie swojej tożsamości innym, nieupoważnionym osobom.
- Ujawnienie danych Sygnalisty nie wymaga jego zgody, gdy jest konieczne i wynika z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy.
- Dane osobowe i inne informacje, przetwarzane w związku z przyjęciem zgłoszenia oraz podjęciem działań następczych są przechowywane przez Podmiot prawny 3 lata liczone od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do zakończenia działań następczych.
- Zapisy ust.1-3 stosuje się również do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia powiązanej ze Zgłaszającym i osoby, której dotyczy zgłoszenie.
- Wobec zgłaszającego nie mogą być podejmowane działania odwetowe, polegające w szczególności na:
- odmowie nawiązania stosunku pracy;
- wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;
- nie zawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
- wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
- pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
- przeniesieniu pracownika na niższe stanowisko pracy;
- zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
- przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Sygnalisty;
- niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
- negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
- nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
- przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
- mobbingu;
- dyskryminacji;
- niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
- wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
- nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
- działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
- spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej lub utraty dochodu;
- wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia sygnalisty.
- Działania odwetowe nie mogą być podejmowane także wobec osoby powiązanej ze zgłaszającym, w tym jego współpracownika lub członka rodziny.
- W przypadku podjęcia jakichkolwiek działań odwetowych przez Podmiot prawny, Zgłaszającemu przysługuje odszkodowanie. O zaistniałej sytuacji zgłaszający powinien niezwłocznie zawiadomić Komisję ds. naruszeń wewnętrznych.
- Dokonanie zgłoszenia nie może być podstawą do wszczęcia wobec Zgłaszającego postępowania dyscyplinarnego, odpowiedzialności za szkodę w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, pod warunkiem, że zgłaszający miał uzasadnione podstawy by sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa.
- Osoba dokonująca wewnętrznych zgłoszeń naruszeń prawa, nie podlega ochronie przewidzianej w niniejszym paragrafie, w sytuacji, gdy składając zawiadomienie świadomie podaje nieprawdę lub w toku postępowania ustalono, iż zgłosiła ona nieprawidłowość w złej wierze.
§ 10 Obowiązek informacyjny w zakresie przetwarzania danych osobowych
- W związku z przetwarzaniem ewentualnych danych osobowych Sygnalistów, informujemy – zgodnie z art. 13 ust 1 i ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L z 04.05.2016 r, Nr 119, s. 1) zwanego dalej „RODO” iż:
- Administratorem danych osobowych jest Biuro Rachunkowe Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k., z którym można kontaktować się pod adresem siedziby: ul. Przyjaźni Polsko-Węgierskiej 6/74, 30-644 Kraków.
- Dane osobowe Sygnalisty będą przetwarzane w celu przyjęcia zgłoszenia, rozpatrzenia sprawy oraz wykonania innych niezbędnych czynności w ramach funkcjonowania systemu zgłaszania nieprawidłowości (podstawa prawna: art. 6 ust. 1 lit. c RODO, Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów).
- Odbiorcami danych osobowych będą tylko podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa.
- Ponadto dane osobowe mogą być przekazywane do podmiotów, działających na polecenie Administratora, takich jak: dostawcy usług IT, podmioty doradcze - wyłącznie na podstawie zawartej umowy powierzenia przetwarzania danych.
- Dane osobowe będą przetwarzane przez okres załatwienia sprawy, a następnie będą archiwizowane przez 3 lata.
- Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak w niektórych przypadkach niezbędne do prowadzenia kontaktu, wyjaśniania zgłoszeń i przesyłania informacji zwrotnej.
- Sygnalista posiada prawo do:
- dostępu do treści swoich danych osobowych,
- otrzymania kopii danych osobowych,
- sprostowania danych osobowych,
- żądania usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych osobowych.
- prawa wymienione w niniejszym punkcie można zrealizować poprzez kontakt z Administratorem.
- Sygnalista posiada prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzasadnione jest, że dane osobowe przetwarzane są niezgodnie z przepisami RODO.
- Pozyskane dane osobowe nie będą przetwarzane w formie profilowania.
§ 11 Postanowienia końcowe
- Wspólnicy Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k. sprawują bieżący nadzór nad prawidłowością przyjmowania zgłoszeń oraz podejmowaniem działań następczych oraz nad realizacją obowiązków przez Komisję ds. naruszeń wewnętrznych.
- Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia jej przekazania do wiadomości osobom wykonującym pracę na rzecz Biura Rachunkowego Podatnik P&K Cieszkowscy sp. k.